پیام تبریک رییس انجمن تغذیه ایران به مناسبت روز جهانی رژیم درمانگر اسفند 1401

پیام تبریک رییس انجمن تغذیه ایران به مناسبت روز جهانی رژیم درمانگر اسفند 1401

همکاران عزیز و ارجمندم

با سلام و تقدیم بهترین شادباش ها

فرا رسیدن روز جهانی رژیم درمانگر راخدمت یکایک جامعه ی بزرگ و خدوم تغذیه کشور صمیمانه تبریک عرض می نمایم .

شما فرهیختگان و فرزندان بزرگ این ملت با تلاش بی وقفه واز خود گذشتگی هایی که در طول سالیان تحصیل خود درکنار اساتید بنام و گمنامی که مانند شمع هدایتگر این مسیر بوده اند، توانسته اید پرچمی پر افتخار بر قله های بلند پیروزی این آب و خاک برافرازید و جامعه ی یازده هزارنفری تغذیه در کشور ثمره ی این از خود گذشتگی ها و تلاش ها ی یکان یکان شما بوده و نشانی واضح و آشکاراز این موفقیت بزرگ می باشد .امروز با افتخار می گوییم که سرانه فارغ التحصیلان رشته علوم تغذیه در کشور به نسبت جمعیت در ایران در زمره پیشرفته ترین کشورهای توسعه یافته دنیا می باشد که به لحاظ علمی نیز مورد تایید مجامع معتبر علمی دنیا نیز می باشند و این ها علیرغم همه ی مشکلات، دیده نشدن ها ، ناملایمات ، تبعیض ها و نابرابری ها نسبت به سایر رشته ها رقم خورده است.

مسئولین محترم نظام سلامت کشور،

حالا دیگر نوبت شماست که ازین امکان منحصر به فرد و گنجینه ی ارزشمند موجود در کشور کمال بهره مندی و بهره وری را در جهت ارتقاء سلامت جامعه ببرید .روزی نیست که فارغ التحصیلی از رشته تغذیه متقاضی توصیه نامه از اینجانب برای دانشگاه های خارج از کشور نباشد که جز آه وتاسف کار دیگری نمی شود کرد. بیایید همه ی تلاش مان را برای رفع تبعیض ها و نیز بهره مندی از دانش جوانان کشورمان برای مردم عزیزمان انجام دهیم تا لااقل نزد وجدان خود آسوده باشیم .

عزیزان و بزرگواران مسئول،

به نظرتان نمی آید که سالیان دراز و متمادی بی توجهی به اصل و مبنای سلامت انسان که همان تغذیه سالم می باشد به سر آمده باشد ؟؟ آن هم در جایی که بستر لازم پس از حدود شصت سال سابقه ی ظهور، رشد و تعالی رشته تغذیه در کشور فراهم گردیده است .

ساده ترین مثال ازین بی توجهی ها شاید این باشد: سال هاست که با دفع الوقت و در کوچه پس کوچه های تاریک نظام پیچیده، بروکراسی و کاغذ بازی اداری کشور اولین و ساده ترین گام را که تحت پوشش بردن خدمات مشاوره ی تغذیه ای می باشد را برنداشته اید . شما خوب می دانید که در بحث بیماری غیر واگیر رعایت اصول تغذیه سالم می تواند تا حدود %60 از بار بیماری ها را در سال های بعد کاهش دهد .مرگ و میرهای ناشی از اضافه وزن، چاقی، دیابت، فشار خون ، بیماری های قلب و عروق ، انواع سرطان و …..را می توانیم با آموزش و نظارت بر تغذیه مردم تا شصت در صد کاهش دهیم . این در حالیست که علاوه بر صدها میلیارد تومان صرفه جویی در هزینه های درمان که تازه در مقابل ازدست رفتن عزیز و سرپرست خانوار و خسارا ت معنوی آن ناچیز است ، قابل علاج و پیشگیری می باشد. اگر در جایگاهی بوده و هستیم که می توانیم اثر گذار باشیم ولی با بی توجهی و غرق شدن در امور اجرایی از کنار آن ها بگذریم در پیشگاه خداوند مسئولیم . مگر خداوند در آیه ۳۲ سوره مبارکه مائده نفرموده است « من احیاها فَکانما ا َحیا النّاس َجمیعاً» هر کس جان احدی را نجات دهد، مانند آن است که جان همه مردم را نجات داده ؟؟ پس چگونه می توانیم بی توجه باشیم؟؟

روسای محترم دانشگاه ها ، معاونین محترم درمان ، معاونین محترم بهداشتی و روسای محترم بیمارستان ها،

در دهه گذشته انجمن تغذیه ایران قدیمی ترین تشکل جامعه تغذیه در کشور با بیش از سی و پنج سال سابقه درخشان علیرغم همه ی مشکلات در کنار شما عزیزان و با همیاری و همکاری شما بزرگان توانسته است قدم های بزرگی را در سطح دانشگاه های علوم پزشکی در خصوص ارائه خدمات در حوزه تغذیه و سلامت بردارد که تا قبل از آن بی سابقه بوده است. تدوین بیش از از سی استاندارد، دو گایدلاین وتعریف کدهای خدمات تغذیه ای در کتاب ارزش نسبی خدمات که همگی توسط مقام عالی وزارت ابلاغ گردیده است نمونه هایی از این فعالیت ها می باشد. همچنین تدوین پنج گایدلاین در خصوص کرونا با عناوین نقش تغذیه در پیشگیری از کرونا ، حمایت های تغذیه ای در بیماران سرپایی مبتلا به کرونا ، حمایت های تغذیه ای در بیماران بستری مبتلا به کرونا ، حمایت های تغذیه ای در بیماران بستری در تخت های ویژه و نقش تغذیه در دوران نقاهت کرونا ،که با تلاش بیش از صد نفر از اعضاء محترم هیئت علمی سراسر کشور تدوین گردید نمونه دیگری ازین خدمات است که پس از ترجمه به زبان انگلیسی در اختیار سازمان جهانی بهداشت قرار داده شد و مورد تقدیر واقع گردید.

معرفی خدمات تغذیه ای در نظام سلامت کشور از خانه های بهداشت تا تخت های ویژه بستری در بیمارستان ها نیزصورت گرفته است و حالا ضمانت اجرایی می خواهد که آن هم شما عزیزان هستید.

به رسمیت شناختن و حضور فارغ التحصیلان رشته تغذیه بر بالین بیمار که تا سال های قبل از آن صرفا در حوزه خدمات غذا خدمت می کردند به برکت توجه و نگاه شما رقم خورده است و ان شاء الله امیدوارم این مسیر رشد و تعالی ادامه دار باشد .

رجاء واثق دارم و به شما عزیزان و مسئولین محترم اجرایی دانشگاه ها اطمینان می دهم که با نگاه مهربان و هدایتگر و حمایتی شما می توانیم با به کارگیری و بهره مندی از دانش تغذیه و ارائه خدمت رژیم درمانگران بربالین بیماران تاثیر بسزایی در کاهش هزینه های درمان، کاهش مدت اقامت تخت روزوکاهش زمان بستری بیماران را رقم زده و همچنین بر مشکل بزرگ سوء تغذیه بیمارستانی غلبه نماییم .

از طرف خود و اعضاء محترم هیئت مدیره انجمن تغذیه ایران از حمایت های صادقانه مسئولین دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور صمیمانه سپاسگزارم . همچنین قدردان زحمات یکایک رژیم درمانگران عزیزو نور چشمانم بوده و دستان پرتوان و شفابخش تان را می بوسم و برایتان بهترین ها را از خالق هستی خواستارم.

بخت تان بلند و روزگارتان سبز

با تقدیم بهترین احترامات

دکتر جلال الدین میرزای رزاز

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

و رئیس انجمن تغذیه ایران

پانزدهم اسفندماه 1401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *